ЛАБОРАТОРНИЙ МОНІТОРИНГ ЯКОСТІ ВОДИ В НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДАХ ОБЛАСТІ

    Питна вода – це основа життя. Якість життя починається з якості води. Вода грає велику роль в розвитку, зростанні і фізіологічних функціях живого організму. Немає в організмі жодного процесу, пов’язаного з обміном речовин, який проходив би без участі води. В молодому організмі, що росте, потреба у воді більша, ніж у дорослої людини. Для більшості процесів в організмі вода просто необхідна.

    Сьогодні в дошкільних та загальноосвітніх навчальних закладах особливу увагу необхідно приділити питному режиму дітей.  Адміністрація цих закладів повинна забезпечити вільний доступ дітей до чистої води, чи будь це питні фонтанчики, кулери або широкий асортимент напоїв в буфетах шкіл, як обов’язкове рішення даного питання.

     Користь води для організму безцінна. Але не будь-яка вода підходить для життя, деяка навіть може заподіяти шкоду організму.

     Одним із головних питань готовності загальноосвітніх навчальних закладів до нового навчального року є забезпечення цих закладів водою гарантованої якості, у відповідності до Державних санітарних норм та правил «Гігієнічні вимоги до води питної, призначеної для споживання людиною» ДСанПіН 2.2.4-171-10.

    З метою визначення якості водозабезпечення, спеціалістами відділів і відділень ДУ «Житомирський обласний лабораторний центр МОЗ України» було здійснено 650 моніторингових обстежень дошкільних та загальноосвітніх навчальних закладів, під час яких відібрано і досліджено 1366 зразків води.

    Разом з тим, викликає занепокоєння те, що якість води в низці закладів не покращується, на сьогодні 30,6% досліджених проб води не відповідають санітарним вимогам, в основному за рахунок перевищення вмісту заліза, нітратів та за бактеріологічними показниками,  споживання такої води є небезпечною для здоров’я дітей. Як відомо, понаднормовий вміст у воді нітратів та наявність хвороботворних мікроорганізмів, які при простійному споживанні такої води можуть викликати тяжке отруєння організму – метгемоглобінемію та різні інфекційні і вірусні захворювання.

    Найбільша кількість із досліджених проб води, що не відповідала вимогам за фізико-хімічними показниками, була зареєстрована у загальноосвітніх навчальних закладах Бердичівського, Любарського, Ружинського, Попільнянського, Андрушівського, Романівського, Чуднівського;  в дошкільних закладах Романівського, Попільнянського,  Черняхівського районів.

     Для прикладу, у Бердичівському районі із 13 досліджених зразків води за фізико-хімічними показниками, що були відібрані в школах, не відповідали санітарним вимогам  7 проб за вмістом заліза (ЗОШ № 7, № 11, № 12, № 15, № 2, с.Іванківці, с.Красівка) та 2 проби за вмістом нітратів (с.Семенівка, с.Терехове).

    В деяких загальноосвітніх та дошкільних закладах питна вода не відповідає вимогам за мікробіологічними показниками, про що свідчить наявність у досліджених пробах води умовно-патогенних мікроорганізмів.

    Відхилення за бак.показниками зафіксовано в Нововелідницькій, Бігунській, Гошівській, Ігнатпільській, Шоломківській, Гладковицькій школах Овруцького району, в дошкільних закладах сіл Тепениця, Сущани, Білокоровичі, Стовпівка, Кам’янка Олевського району.

    Результати лабораторних досліджень води направлені керівникам (власникам) закладів,  відповідні інформації направлені в органи місцевого самоврядування та територіальні управління Держпродспоживслужби.

                                                                                                                     Для забезпечення навчальних закладів питною водою гарантованої якості власники освітніх закладів (органи виконавчої влади, об’єднаних територіальних громад) зобов’язані забезпечити підпорядковані заклади якісною та безпечною питною водою та здійснювати   періодичний лабораторний контроль, як це передбачено Державними санітарними нормами і правилами 2.2.4-171-10.

      Найкраще пиття для дитини – це чиста вода. Діти повинні пити лише чисту воду – з цим важко сперечатись.

Лікар ДУ «Житомирський ОЛЦ

МОЗ України»                                                        О.О. Сокур