Діти: дорожньо-транспортний травматизм

      В 2017 році в Україні однією з основних причин загибелі дітей до 14 років внаслідок нещасних випадків стали дорожньо-транспортні пригоди (понад 20% від усієї кількості). Загалом внаслідок ДТП в минулому році постраждало 4 950 дітей, загинуло 63 дитини.

    Щорічно в усьому світі жертвами дорожньо-транспортних пригод стають понад 260 тисяч дітей, більше 10 мільйонів дітей отримують травми.

    Автодорожні травми є одними з найтяжчих. Основною причиною травмування дітей на дорозі є відсутність контролю з боку дорослих, нехтування правилами дорожнього руху (чи їх незнання) та ризикована поведінка.

    Особлива небезпека-підлітки від 15 до 19 років

Найбільш уразливими є підлітки віком від 15 до 19 років, як пішоходи, так і пасажири та водії. Діти молодшого віку частіше ходять в супроводі батьків, тоді як старші діти пересуваються самостійно. Однак, через маленький зріст дитини водієві важче (а іноді неможливо) її побачити; так само і дитині нелегко вчасно помітити транспортний засіб з висоти свого зросту.

    Неусвідомлення небезпеки

Рівень інтелектуального розвитку дітей також впливає на їхню здатність приймати безпечні рішення в ситуаціях на дорозі. Наприклад, приблизно до 11-річного віку діти не можуть впевнено розпізнавати небезпечні ситуації на дорозі та вчасно реагувати на них.

    Незнання Правил дорожнього руху (ПДР) та нехтування ними

Однією з причин ДТП за участю дітей є погане знання дітьми правил поведінки учасників дорожнього руху (пішоходів, велосипедистів та водіїв). Така поведінка дуже часто є наслідком порушень ПДР зі  сторони батьків: не виконуючи правила, вони стають прикладом для власних дітей.

    Водії-підлітки

Окремою групою ризику є водії-підлітки. 16-річні водії мають ймовірність потрапити в аварію з летальним результатом вдвічі частіше, ніж 20-24-річні, і в 4 рази частіше, ніж 25-29-річні водії.

    Неповнолітні водії відчувають більш високий тиск з боку однолітків, ніж дорослі, що підштовхує їх до порушення ПДР, перевищення швидкості, керування автомобілем в стані алкогольного сп’яніння або небезпечних обгонів, особливо в присутності пасажирів однолітків.

    Ризик для дітей-велосипедистів та мотоциклістів безпосередньо залежить від ступеня їх захищеності під час руху.

    Діти-пасажири

    Діти в якості пасажирів автомобілів опиняються в небезпеці, якщо вони не пристебнуті ременем безпеки або пристебнуті неправильно.

    Додатковим фактором ризику під час руху дорогою, подвір’ям та узбіччям є користування мобільним телефоном або іншим відволікаючим увагу пристроєм.

    Як запобігти травмуванню дітей у ДТП:

    Вивчайте з дитиною правила дорожнього руху!

    Власним прикладом показуйте дитині правила поводження на дорозі в якості пішохода, пасажира, водія. Розповідайте про ризик та небезпеку, пов’язану з дорогою та транспортними засобами. Розповідайте про ризики та відповідальність внаслідок керування транспортними засобами в стані алкогольного чи наркотичного сп’яніння.

    Не перевищуйте швидкість!

     В населених пунктах України максимальна швидкість руху становить 50 км на годину.

     Використовуйте засоби захисту при транспортуванні дітей

     Дитячі пасажирські крісла, додаткові подушки, стандартні ремені безпеки, а також розміщення дітей на задніх сидіння. У разі аварії правильне використання дитячих автокрісел знижує смертність серед дітей молодшого віку на 70%, серед дітей віком 1-4 роки – на 54%. Серед дітей віком 4-7 років на використання додаткових подушок зменшує кількість серйозних клінічних травм на 59% в порівнянні з використанням одного лише ременя безпеки. Для дітей старше 10 років або зростом вище 150 см повинні використовуватися звичайні ремені безпеки: вони на 40-65% зменшують ризик викиду з машини і ризик отримання серйозних або смертельних травм.

     Використання захисних шоломів велосипедистами і мотоциклістами

     Велосипедний шолом зменшує ризик отримання черепно-мозкової травми на 63-88%, мотоцикліста майже на 72% і ризик смертельного результату на 39%. Шоломи представляють собою єдиний і найефективніший засіб зменшення черепно-мозкових травм і смертельних випадків.

Інформація з сайту ЦГЗ МОЗУ